Hej,. Jag är en nykter alkoholist, som under lång tid kallade mig det utan att förstå vad det innebar. Nu vet jag att det är en tredelad sjukdom, bestående av : en fysisk allergi, mental besatthet & en själslig sjukdom. Den fysiska allergin är kronisk, yttrar som sig en aldrig sinande törst efter mera alkohol.30 maj 2016 Alkohol dödar varje år runt 6 000 personer i Sverige. 14 procent av befolkningen har alkoholproblem i varierande grad. Trots att det är vanligt är alkoholproblem något vi inte gärna pratar om. bild på Catharina Erikson. Catharina Erikson, kurator på Beroendecentrums Kajsamottagning, berättar att vem som .Nio av tio svenskar löper endast en liten risk att utveckla ens ett lättare beroende av alkohol. Här är siffrorna som du kan briljera med på nästa middag.29 jun 2005 Alkoholism är ett sjukligt beroende av alkohol. Ett beroende som är både ett fysiskt beroende och ett psykiskt beroende. Person som lider av alkoholism benämns alkoholist. Alkoholismen karakteriseras av ökande psykiska, fysiska, sociala och själsliga problem. De flesta alkoholister är dock socialt .16 jun 2014 Det finns olika behandlingar mot alkoholism så som olika typer av samtalsbehandling och olika typer av läkemedel.
You may look: